søndag 2. januar 2011

Godt nyttår!

Jeg har startet det nye håndarbeidsåret friskt, og har faktisk rukket å få ferdig et par votter! 
Jeg er vanligvis ikke så snar med strikkepinnene, men fri fra jobb og en spennende lydbok har bidratt til at det gikk raskt unna denne gangen. 




Vottene har perler i vrangborden. Egentlig skal det være masse perler i mønsteret over hele votten, men det greide jeg ikke å få til pent. Etter ørten forsøk ga jeg opp :-(
Har noen gode tips til hvordan man får perlene til å ligge pent i et glattstrikket arbeid, tar jeg gjerne mot! Et viktig poeng er at det skal være perler på flere masker etter hverandre, og også på påfølgende omganger. Dermed funker ikke trikset med å ta en maske løs av og så legge garnet med perlen foran. Jeg kunne selvsagt tredd en og en perle inn på maskene med heklekrok, men da hadde ikke vottene blitt ferdige i dette året!


Men vottene blir vel brukbare også uten perler. Jeg har tenkt å beholde dem selv.


Facts:

  • Mønster: "Sonja" av Tine Solheim for NorskFlid
  • Garn: Mirasol 100% alpakka fra Du store Alpakka
  • Pinner: 2,5
  • Farger: Blå, lyseblå, naturhvit og brun

3 kommentarer:

Anonym sa...

Riktig godt nytt år til deg og dine;=) Du så fine votter!

Ha en fin ettermiddag.

Mette sa...

Har bare strikket to sjal med perler, og på begge brukte jeg heklenål og satte på perlene en og en. Det gikk faktisk ganske så fort og greit =)

Ellers syns jeg vottene dine ble kjempefine sånn som de er også!

Husfruen sa...

Det som fungerer er å strikke vridd rett der hvor perlen er omgangen etter. Eller du kan strikke vridd rett med perlen og vridd rett omgangen etterpå også. Det "låser" perlen der den skal være. Jeg har selv prøvd bare metode 1 og det fungerer i alle fall! Lykke til :O)