søndag 2. januar 2011

Julekjole 2010

Denne kjolen har jeg hatt lyst på lenge, og i september begynte jeg på den, med tanke om at det skulle bli årets julekjole.
Men et så stort prosjekt ble jeg jo selvsagt lei lenge før det var ferdig, men i desember kom jeg på den igjen, og etter noen dagers ni-strikking ble den faktisk ferdig til jul.





Alt i alt ble jeg ganske fornøyd med kjolen. Den er veldig behagelig å ha på, ikke så varm som jeg trodde!
Jeg er også fornøyd med fargevalget, dette er en farge jeg liker godt.


Jeg gjorde en del endringer i mønsteret ut fra erfaringer jeg hørte fra andre på hobbyforumene Hobbyboden og Uformelt . Blant annet laget jeg det ribbestrikkede feltet i livet mye bredere enn det står i mønsteret. Skjørtet er strikket i str. S, men fra livet og opp har jeg prøvd kjolen på og øket og felt etterhvert slik det passet seg.


Det jeg er mest fornøyd med er at jeg klarte å sy ermene i sånn noenlunde pent! Dette takket være en superdetaljert instruksjonsvideo på Youtube. Amerikanerne er spesialister på grundige forklaringer, av og til er det temmelig irriterende, men innimellom også nyttig altså. Tror jeg brukte over halvannen time på hver arm. Tålmodighet er en dyd (særlig).






Facts:

  • Mønster: 87-1343 fra Pt-design
  • Garn: Pt5 - 80% ull, 20% nylon
  • Mengde: ca 750 gram
  • Pinner nr. 3
  • Farge: Petrol (eller blågrønn, mest blå)

24 kommentarer:

Fru Helianthus annuus sa...

Så bilde av kjolen din hos "uformelt", og måtte klikke meg videre for å kikke. Den var virkelig flott!

Synnøve sa...

Wow. Den er skikkelig lekker. Sitter som et skudd på deg og veldig lekker farge. Grattis med vel overstått nydelig håndarbeid. Regner med denne blir mye brukt.

Godt nyttår også, håper ditt blir fylt med alt du liker, fra vennskap, blogging, hobby, jobb, familie mm. Ha en vakker uke!

Maj sa...

Denne kjolen ble kjempenydelig.
Jeg likte både fargen og fasongen, og den passet deg perfekt.

Tonemi sa...

wow,wow,wow....drit lekker kjole i drit lekker farge...Denne kledde du utrolig bra...Så morro at u ble ferdig med den før jul:)

Beate sa...

Så utrolig flott!! Jeg har sett på kjolen i hvit, men jeg har alt strikket meg en hvit kjole, så jeg er liksom ikke så sikker på at jeg vil ha en hvit til nå. Men så har jeg vært usikker på om den ville være like lekker i en annen farge, og det har du akkurat bevist at den kan være :)

Epletreet sa...

Utrolig fin kjole, og i min yndlingsfarge:)

Rigmor sa...

Noe så nydelig !!! Perfekt passform til deg.

Susan sa...

Wow! Så flott den ble!
yndlingsfargen min også jo..hihi

Strikkern sa...

Wow, for en nydelig kjole. Lekker farge også:)

Ugla sa...

Den var utrolig lekker! Skjønner godt at den ble mye brukt.

Nitus sa...

Denne kjolen kledde du kjempegodt.
Både fassongen og fargen var midt i blinken til deg.

Anonym sa...

Denne kjolen var lekker, og du kledde den godt:)

Ha en fin ettermiddag.

wims sa...

Den ble knallfin. Og for en herlig farge. Har hatt planer om den en stund selv, men nå tror jeg at jeg bare må :O)

Tutten sa...

Nydelig kjole :)Så mye fint du har laget .

.

Mette sa...

Superflott kjole! =D

Judith sa...

Den kjolen var veldig, veldig fin. Lekker farge og helt perfekt passform.

Mye annet fint du har strikket også. Nå "stjeler" jeg bloggadressen din og følger deg videre. Godt nytt strikkeår.

lise sa...

Fantastisk flott kjole - og du ser utrolig bra ut i den! Men for et arbeid da... Pinne 3.. *sukk*

Det var i alle fall verd det!

Irene sa...

En nydelig kjole som du kledde supergodt!!!!

Moan sa...

Helt nydelig kjole!! Den kledde du fantastisk godt!

skb sa...

Du har all grunn til å vere godt nøgd med ein så flott kjole.
Eg har ikkje vore innom bloggen din tidlegare, men det var kjekt å bla gjennom innlegga dine. Du har laga mange fine ting.
God helg!

Fru Keilegavlen sa...

Nydeleg kjole!

Anonym sa...

Meget smuk kjole og også en dejlig hund, du står med :-)
Er det en Irsk Terrier?

knitnetty sa...

Dette er den fineste strikkekjole jeg har sett! Du kler den fantastisk godt også :)

Mrs.Jensen sa...

Nydelig kjole :) Har du laget de knoppene på skjørter og armene som står i oppskriften eller hoppet over dem? Sitter med samme kjole på pinnene nå.